Sider

2013-01-05

Sesamkjeks til tapas eller ost

Jeg er som sagt totalt utkjørt i dag, så middagen blir tapas.
Men det blir ikke det samme uten kjeks eller brød... Og i dag orket jeg ikke bake brød og derfor ble det kjeks.
Har prøvd det før uten særlig hell, men denne gangen fungerte det.
Rart det der, når jeg planlegger å følger oppskrifter blir resultatet dårlig. Men som i dag, når jeg bare slumper så blir det faktisk godt!

Her er oppskriften:
1 dl sesamfrø
0,5 dl solsikkefrø
0,5 dl gresskarkjerner
1 ss glutenmel
1 ss fiberfin
1 ss finmalte mandler
1 egg
2 ts fiberhusk
Ca 1 dl vann
Krydder etter ønske

Olivenolje
Havsalt

1. Sett ovnen på 150'c
2. Mal gresskarkjerner, solsikke- og sesamfrø.
3. Tilsett resten og rør godt
4. La hvile 5 min.
5. Fordel utover et stekebrett ( tynt lag), ha så et tynt lag med olivenolje over og strø på havsalt og evt frø.
6. Stek i ca 15 min. Snu så kjeksen og brekk opp i deler ( jeg delte med et pizzajern FØR steking), skru opp ovnen til 250'c og stek til kjeksen er sprø. Her må du passe på at det ikke brenner seg.

Avkjøl på rist og server!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar