2013-01-02

Fint å ha!

For meg er det et must å ha ulike produkter tilgjengelig. Spesielt når jeg lever lavkarbo. Det er så utrolig fort gjort å ramle av om jeg ikke har det jeg trenger.
Flere av dere har etterspurt en oppsummering av hva jeg faktisk har i skapet, så tenkte å gi dere en oppdatering på akkurat det.

Pasta: Fusilli ala Lara er lavkarbopasta med kun 5 karb pr porsjon. Konsistensen er litt seigere enn "vanlig" pasta, men smaken er relativt lik. Med en god saus eller i grateng er denne bare nydelig. trykk på linken så kommer du direkte til nettbutikk hvor denne kan kjøpes. Jeg har kjøpt min til samme pris på Sunnkost.


Glutenmel er et karboredusert mel som jeg bruker til bakst. Dette kjøpte jeg på Sunnkost i Porsgrunn, men det skal være mulig å få tak i det på nett også vil jeg tro.
Ris : Denne riserstatningen er ny for meg. Den ser ut til å være laget av det samme som pastaen, så det lover bra.Jeg er spent på om den fungerer i sushi! Trykk på linken for å komme til nettbutikk. Jeg kjøpte min på Sunnkost Sørlandsenteret.



Cocosa sukker: Rett og slett brunt sukker. Også dette produktet er nytt for min del. Men ser for meg at jeg vil benytte det i bakst og eventuelt i kaffe eller te. Blir spennende å prøve meg frem. Dette kjøpte jeg på Sunnkost Kvadrat (Sandnes).


Fiberfin: Melerstatning med høyt innhold av nettopp fiber. Brukes i bakst og annen matlaging.Info og salg via linken.

Malte mandler : Lavt karboinnhold, brukes i bakst og desserter. Info og salg via linken.

Fiberhusk : Et must i skapet. Binder deigen og suger til seg fuktigheten. Brukes i de fleste typer bakst. Alt fra pannekaker til brød. Kjøpes i de fleste helsekostbutikker eller via linken.

Mandelmel : Økologisk. God erstattning for hvetemel. Dette er finere enn malte mandler. Brukes i bakst. Fås i helsekost eller via linken.


Tagatesse er et alternativ til sukker, altså søtning til matlaging og bakst. Må oppbevares lufttett. Denne søtningen gir ikke den "kalde" ettersmaken som jeg opplevde med sukrin.

Johannesbrødkjernemel : Binde- og fortykningsmiddel. Brukes for eksempel i sauser.

Cocosa: kaldpresset kokosolje. Denne bruker jeg i kalde retter og når jeg lager konfekt eller sjokolade.


Ellers pleier jeg å ha Pizzadeig tilgjengelig, rett og slett fordi det er svært enkelt og den er bedre enn noe jeg har klart å lage selv.

Ellers fant jeg denne siden hvor de selger både lavkarboprodukter, bøker og kosttilskudd.

Håper dette var til noe hjelp, savner dere noe så si ifra!

1 kommentar:

  1. Tusen takk for inspirerende innlegg og mange nyttige linker, nå skal skapene ryddes her også og en skikkelig innstats gjøres! :) Et spørsmål ang pasta.. Da jeg var på lavkarbo sist, oppdaget jeg at jeg tåler ganske mye karbo før jeg går ut av ketose.. Vet du om det da går greit at jeg spiser en liten porsjon med fullkornspasta innimellom -eller ødelegger det for noe annet i kroppen? :P

    SvarSlett